twoarabians.blogg.se

2013-10-01
09:06:00

Fullfräs xD
Hellu säger jag idag :)
 
Hur e det med er??
 
Igår vart det en spännande lektion för min lilla elev.. Kom nu ihåg alla att jag inte är som alla andra ;)
Vi gjorde start och stopp övningar igår till musik hör och häpna.. detta är en väldigt bra övning för att öva styrka i sits framför allt i överlivet, sedan hjälper du din balans, takt och start och lyhördhet från båda ekipage.
 
H lyssnade bra igår trots lite missförstånd och Alex skötte sig fin fint. vi arbetade mest på volt för att det är det svåraste för henne och igår fick vi verkligen träna alla muskler och jag hade en riktigt förbannad alex när vi avslutat lektionen/inriktagt mot mig då) ;) Hon fick verkligen arbeta med alla muskler i hela överkroppen vilket inte tog lång stund innan hon börja bli trött :P
 
Men nu är det såhär att jag ser allt för många ryttare som är svaga i över liv och de kan sitta å vingla och sitta å fladdra med häderna osv osv. det syns så tydligt på hästen när man gör allt detta och hela ekipaget kommer då ur balans. Vilket innebär en hel del rivningar ifall man e hoppare eller nerdragningar i poäng ifall det är dressyr eller som i alla värsta fall kan till och med leda till döds olyckor (Fälttävlan). Döds olyckor händer dock inte lika ofta längre då säkerheten har höjts med ett ex antal nivåer..
 
så sitsen är väldigt viktig och jag säger inte detta för att jag tycker  att jag har världens bästa sits för det har jag verkligen inte men jag är på väg åt rätt håll ( iallafall vill jag tro det ;))
så min slutpunkt av allt detta är att man tränar tränar och åter tränar inte bara att sitta på hästen utan även konition och styrka.. det hjälper jätte mkt och så fort man blir stark i kroppen så får man en bättre stabilitet i sin sits och du kan inte dras ur sadlen lika lätt
 
Så tänk på detta alla! lika viktigt för den nya ryttaren som den mer erfarna ryttaren , som för dig eller mig eller kajsa elle patrik, träningen är en del av häst yrket. Vi vet alla att Malin Bayard Johnsson eller Peder Fredriksson eller för all del Rolf-Göran tränar vid sidan om så det måst ju hjälpa ;)
 
Ha det bäst
//M
 
Och till er som vill följa mig på annat håll besök http://notgnal.blogg.se/ =)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: