twoarabians.blogg.se

2013-04-12
14:09:58

Work at hand
Jag har nu jobbat Ambres med detta i en vecka och han börjar redan förstå jättefint vad det är han ska göra.
 
Steg 1 - Böjning & Formgivning i longeringen
 
Vi börjar alltid med att gå ett varv innan vi börjar.
 
  Sedan får han longeras i avslappnad trav åt båda hållen.
 
 Nu till de riktiga övningarna. 
På volt i skritt.
Han ska reagera med att ställa sig inåt och sänka huvudet till framåt-nedåt form när jag tar lite lätt i kapsonen. När jag pekar med dressyrspöet vid bålen ska han "rotera" bålen. Bålens ställning och rotation är viktig. Han ska hamna i en sådan form så att han lyfter ytter bog, sänker inner höft samt sätter in inner bakben inunder sig. Detta gör han fint efter en veckas träning.
 
 
 
 
Steg 2 - Inlärning av hjälper vid hand
Ställande/Böjande innertygel
 

Jag börjar med att repetera vad innertygeln betyder. Låter honom göra halt och vill att han ställer sig i halsen när jag plockar i innertygeln.

 Nu går vi in på lite mer avancerat. Här ska han ställa sig i halsen när jag plockar i innertygeln. Det gör jag när han sätter ned inner framben i marken. Den andra handen, som håller i yttertygeln och spöet går bra att placera vid hästens halskotpelare för att förtydliga hjälpen. Handen som håller i yttertygeln går också att flytta till olika punker vid hästens innersida beroende på var någonstans man vill att hästen ska ställa/böja/rotera.
 
Han ställer och böjer fint i båda varven, har något svårare i vänster varv än i höger.
Efteråt kommer massor med beröm.
Belöningen brukar vara godis, som han också får under träningspasset efter att ha gjort rätt, men belöningen brukar också innefatta att jag tränsar av honom och låter honom gå fritt en stund. Just vid detta tillfälle var det lektion på andra sidan så det fick räcka med att han fick slippa bettet.
 
Fotograf: Meja Fredriksson

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: